La factura de la neutralitat perduda amb Rússia
L’ambaixador rus Yuri Klimenko atribueix el deteriorament de les relacions bilaterals a l’abandonament de la neutralitat andorrana
Les relacions entre Andorra i la Federació de Rússia travessen, segons l’ambaixador rus Yuri Klimenko, “la crisi més severa de la seva història bilateral” després de més de trenta anys de vincles diplomàtics.
En una entrevista a La Veu Lliure, el diplomàtic atribueix aquest deteriorament a la decisió d’Andorra d’abandonar la seva tradicional neutralitat el març de 2022 i sumar-se a les sancions europees contra Moscou.
Segons Klimenko, aquest canvi de posició va provocar una ruptura pràctica de la cooperació institucional entre ambdós països. “La cooperació intergovernamental i interparlamentària s’ha suspès completament”, afirma, i descriu el diàleg polític com a “dràsticament reduït” i limitat a contactes tècnics puntuals.
L’ambaixador també sosté que Andorra manté una posició sistemàtica de vot contrari a Rússia en organismes internacionals, incloent el Consell d’Europa i l’ONU.
Col·lapse del vincle econòmic i cultural
En l’àmbit econòmic, el representant rus qualifica les relacions comercials de “merament simbòliques” i apunta a una caiguda del turisme rus cap al Principat, que abans de 2022 suposava desenes de milers de visitants anuals. Les restriccions de visats i la manca de connexions directes amb Europa haurien, segons ell, pràcticament eliminat aquest flux.
També destaca el col·lapse de la cooperació cultural i humanitària, que actualment es mantindria sobretot a través d’associacions de la comunitat russa i del Consolat Honorari rus a Andorra.
En aquest sentit, subratlla el paper d’aquest organisme com a canal de suport consular i de manteniment de vincles informals entre ambdós països.
Malgrat aquest diagnòstic, Klimenko apunta que encara existeixen sectors amb potencial de cooperació futura, com les finances, el sector immobiliari i les tecnologies de la informació. També recorda que continua vigent un acord de visats signat el 2019, que en teoria facilitaria una eventual recuperació dels fluxos turístics i comercials.
Un ordre mundial en transformació
Més enllà de les dades econòmiques, l’ambaixador situa el deteriorament actual en un marc geopolític més ampli. Critica l’arquitectura de seguretat europea i defensa la necessitat d’un sistema “multipolar” basat en nous centres de poder com els BRICS, que considera una alternativa creixent en l’ordre global.
Finalment, Klimenko apel·la als “lligams humans i la resiliència històrica” com a possible base per a una futura normalització de les relacions entre Rússia i Andorra. Segons afirma, més enllà de les diferències polítiques, el potencial de la relació bilateral “es troba en la gent”.
Afegeix un comentari nou
Notícies relacionades
Andorra Endavant no pot registrar les esmenes al pressupost 2026 per una incidència horària