Andorra i Espanya reforcen els seus lligams parlamentaris
Ensenyat destaca l’excel·lent relació bilateral entre els dos països
El síndic general, Carles Ensenyat, ha reivindicat aquest dilluns l’excel·lent estat de les relacions entre Andorra i Espanya i ha celebrat la consolidació d’una nova etapa de cooperació parlamentària entre els dos països.
Ho ha fet durant la inauguració del II Fòrum Parlamentari Consell General–Congrés dels Diputats, una trobada que dona continuïtat als contactes recuperats els darrers anys després de gairebé dues dècades sense reunions formals entre les dues cambres.
Ensenyat ha destacat que la creació d’una comissió interparlamentària estable permetrà reforçar els vincles entre representants electes andorrans i espanyols i aprofundir en una relació bilateral que ha qualificat de “ja de per si excel·lent”.
“L’objectiu és establir un espai estable de diàleg, intercanvi i cooperació”, ha afirmat el síndic, que ha remarcat la importància d’acostar la realitat andorrana als diputats espanyols i, alhora, conèixer millor les prioritats i reptes compartits.
Una diplomàcia parlamentària al servei de la relació bilateral
El síndic ha recordat que la iniciativa va començar a gestar-se fa dos o tres anys amb una primera trobada celebrada a Madrid. Segons ha explicat, aquella reunió va servir per consolidar la convicció que la diplomàcia parlamentària havia de tenir un paper més actiu en les relacions entre els dos estats.
Aquesta col·laboració institucional complementa la intensa activitat que ja mantenen els governs d’Andorra i Espanya i obre una nova via per abordar qüestions d’interès comú des de l’àmbit legislatiu.
Europa, connectivitat i innovació, eixos del fòrum
La jornada de treball se centra en tres grans àmbits estratègics. El primer aborda l’apropament d’Andorra a l’espai europeu i el procés d’homologació internacional del país, així com qüestions relacionades amb la gestió de fronteres.
El segon bloc està dedicat a la cooperació transfronterera als Pirineus i inclou projectes vinculats a la mobilitat i al desenvolupament territorial compartit, com ara l’aeroport de la Seu d’Urgell, iniciatives ferroviàries, el projecte de tramvia, els programes europeus Poctefa o la futura zona econòmica especial d’Organyà.
Finalment, el fòrum també analitza els reptes i les oportunitats associades a la transformació digital i a la intel·ligència artificial.
Armengol defensa una implicació conjunta dels parlaments
Per la seva banda, la presidenta del Congrés dels Diputats, Francina Armengol, ha subratllat que l’enfortiment de les relacions parlamentàries permet implicar el conjunt de les forces polítiques en la construcció de solucions compartides.
“Els parlaments representem la pluralitat ideològica dels nostres països i és important que tothom participi en els reptes i les solucions, especialment entre països veïns”, ha assenyalat.
Armengol ha destacat que un millor coneixement de la realitat andorrana pot contribuir a impulsar projectes estratègics compartits i facilitar el suport institucional a iniciatives relacionades amb la mobilitat, la cooperació transfronterera o el desenvolupament econòmic dels territoris pirinencs.
Suport als projectes compartits
Durant la seva intervenció, Ensenyat també ha posat en valor diversos projectes de cooperació actualment en desenvolupament, entre els quals la zona econòmica especial d’Organyà i el futur tramvia que ha de reforçar la connectivitat als Pirineus.
El síndic ha defensat donar suport a totes aquelles iniciatives que contribueixin a acostar territoris i persones, tant des del punt de vista econòmic com social.
“Qualsevol mesura que serveixi per connectar millor Andorra amb Espanya i França és benvinguda”, ha afirmat, tot insistint que les decisions finals hauran d’estar avalades pels estudis tècnics corresponents.
Añadir nuevo comentario
Notícies relacionades
Montaner quiere “priorizar la vivienda para los andorranos” ante el crecimiento demográfico
Los efectos del corte de la RN20 centran el encuentro entre Tor y Jean-Noël Barrot en París